Monday, May 14, 2012

Tentang cinta...

"Aku ingin mencintaimu dengan sederhana;
dengan kata yang tak sempat diucapkan
kayu kepada api yang menjadikannya abu

Aku ingin mencintaimu dengan sederhana;
dengan isyarat yang tak sempat disampaikan
awan kepada hujan yang menjadikannya tiada"

-Sapardi Djoko Domono

 Inilah adalah hasil cetusan Sapardi Djoko Domono yang sangat terkesan di hati... duduk-duduk di PTSL tadi sempat membelek beberapa buah buku yang ditulis oleh Sapardi Djoko Domono.. penulis indonesia yang agak popular dengan bahasanya yang indah dan lain daripada yang lain...

"Hatiku selembar daun melayang jatuh di rumput;
nanti dulu, biarkan aku sejenak terbaring di sini;
ada yang masih ingin kupandang, yang selama ini senantiasa luput;
sesaat adalah abadi sebelum kausapu tamanmu setiap pagi."

Bait-bait kata yang dinukilkan oleh Sapardi yang ini juga menjadi kecintaan saya yang paling dalam. entah mengapa berfikir sejenak... penulisannya menyampaikan sesuatu makna yang pada kiraan saya ia dalam. saya cuba mencari perasaan yang sepatutnya dirasa bila menjadi kata 'kayu' dan isyarat 'hujan'. Adakah dia bahagia? Adakah dia sengsara? Dalam kesamaran itu, saya temui kepedihan yang menyenangkan... hebatkan kesedihan itu boleh menjadi satu perkara yang menyenangkan bila kite sedar yang kuasa memiliki itu bukan kite tapi hak mutlak Allah semuanya.

Saya cuba merungkai bait kata-kata yang ditulis.. pada pendapat saya penulis ini menulis antara dua, pertama mahu berkongsi pendapat kedua meluahkan apa yang terpendam di hati yang bila disurah berkata-kata tidak mahu tetapi disuruh menulis dia mahu... maka apa yang menjadi masalah adalah pembaca... pembaca mahu mentafsirkan sesuatu tulisan itu yang mana... maka.. saya mengambil langkah mahu mengenali siapa Sapardi Djoko ini untuk saya kenal dan faham apa sebenarnya yang dimaksudkan dalam setiap perkataan yang digunakan dalam puisi-puisinya...

hehehehehe.. menelaah bahan bacaan lain laju... menelaah MP niiii.... Allah payahnye nak faham......huhuhuhu.. memandang sekeliling.. ada yang kusyuk menelaah bersama lambakan buku di atas meja.. ada yang kusyuk melentukkan kepala di atas meja... macam-macam... apa yang jelas.. pasti semuanya punya hasrat untuk berjaya lantaran exam yang semakin menghimpit meragut masa.. dan saya? masih di meja hujung di level 5 menikmata indah hijau perbukit di celah jendela.. bersama chapter-chapter yang masih tertangguh minta untuk diselesaikan sebelum bulan tujuh ini....=)


p/s:.... balik jek rumah tgk box.. hahaha kad jemputan lagi.. aishh hari2 dapat kat jemputan nampaknye...berbahagialah buat shbt2 yang bakal menamatkan zaman bujang... tidak bermakna sy tidak bahagia.. pasti Allah tahu saat dan masa ini sy  lagi bahagia untuk sendiri =)..positif2! ingat kata Prof JJ.. 'Bahagia ni kite yang pilih.. nak ke tak nak'.. betul walaupun ianya pahit awalnye.. =)


1 comment:

  1. ewah..ewahh..sompek lg ayat-ayat cinta dia..
    ni nk kena pulasan telinga ni.. ;) jom, kite siapkan ayat-ayat tesis... MIsi siapkan prop ;) insyaallah nk move dgn task ni! baru adventure! nnti kite brainstorm ya.. need ur opinion n tunjuk ajar juge ;) oley!

    ReplyDelete